Popri mnoho online platformách pre vytváranie obsahu sa samozrejme nevyhnete vyššej konkurencii. Nemyslite si však, že vám môže konkurencia uškodiť! Ba práve naopak – môže vám poskytnúť vynikajúci prehľad o tom, čo funguje a čo nefunguje. Samozrejme, vždy je lepšie zamerať sa na svoj vlastný obsah a nenechať sa zlákať predbiehaním sa. Vedieť však to, ako funguje konkurencia na sociálnych sieťach je nevyhnutné, pokiaľ chcete vytvoriť silný základ pre svoju značku. U svojich konkurentov by ste mali teda sledovať najmä spôsob, akým vystupujú na sociálnych sieťach. Je to kľúčový prvok pri zisťovaní, ako komunikovať s vašimi zákazníkmi.
V tomto blogu sme pre vás zhrnuli niekoľko dôvodov, prečo by ste mali sledovať svojich konkurentov na sociálnych sieťach – a naopak, na čo si dávať pozor.
Zistíte, čo funguje
Nielenže sú sociálne médiá skvelým spôsobom, ako zostať v kontakte s vašou obľúbenou značkou, je to tiež skvelý spôsob, ako sledovať svojich konkurentov. Pravidelným sledovaním môžete rýchlo zistiť, čo funguje pri vašich konkurentoch, a následne to aplikovať na vylepšenie kvality svojej vlastnej značky.
Predstavte si: ,, Váš YouTube kanál sa venuje cestovateľkým vlogom. Vytvorili ste si slušný základ, ale všimli ste si, že iné kanály s podobným obsahom majú väčšie množstvo odoberateľov či zhliadnutí. Čo robia teda inak ako vy?“
Pozrime sa spoločne na tieto kľúčové oblasti a porovnajte si metódy svojich konkurentov s tými svojimi:
- Kvalita obsahu
Je váš obsah kvalitný? Sú vaše videá alebo príspevky príliš krátke? Alebo naopak, príliš dlhé? Je v nich zvuk alebo obraz dostatočne zrozumiteľný? Zameriavate sa v príspevku na konkrétnu tému, alebo v ňom spomínate hocičo, na čo máte aktuálne náladu? - Značka
Skrýva sa za vaším profilom na sociálnych sieťach jasná značka? Reprezentuje vaše logo alebo profilová fotka zreteľne to, čo tvoríte a za čím stojíte? Dáva váš feed zmysel, alebo je naopak chaotický? - Vzťah so zákazníkom
Reagujete na všetky komentáre a online kritiku? Ak áno, odpovedáte priateľsky a férovo? Beriete si feedback od svojich zákazníkov k srdcu a vytvárate obsah, ktorý si želajú oni a nie iba to, čo sa páči vám? - Publikovanie
Zdieľate pravidelne obsah na svojich sociálnych sieťach? Ak áno, aké platformy používate?
Keď zistíte, kde sa môžete zlepšiť, vytvorte si zoznam krokov, ktoré vám k tomu pomôžu a začnite!
Zistíte, čo nefunguje
Je rovnako dôležité vedieť, čo nefunguje. Možno sa vašim konkurentom darí na Instagrame, no na Twitter nie sú príliš aktívni. Ešte konkrétnejšie sa môžete pozrieť na každú platformu bližšie a zistiť, ktorej sa darí najmenej. Napríklad si môžete všimnúť, že InstaStories vedú k vysokej miere zapojenia, no videopostom chýbajú lajky, zhliadnutia či komentáre. Pozorne sledujte platformy a kampane svojich konkurentov a pozrite si predchádzajúci zoznam, aby ste zistili, či dodržiavajú správne postupy. Takisto nezabudnite sledovať ich obsah a oblasti, ktorým sa venujú. Ak sa vlogom darí dobre, ale Q&A videá sa netešia veľkej popularite, bolo by dobré zamerať svoju pozornosť na niečo iné. Predídete tak rovnakej chybe, akú urobila vaša konkurencia. Pomocou týchto rád môžete ušetriť drahocenný čas a úsilie!
Kvalita obsahu je dôležitá
Dochádzajú vám nápady? Nie ste si istí, čo postovať ďalej? Zistite, čo sa osvedčilo u vašich konkurentov a vylepšite to. Dajte si však pozor na to, aby ste nekopírovali ich presný obsah alebo štýl – ich obsah, postoje a myšlienky by ste mali používať iba ako inšpiráciu. Môžete to urobiť tak, že zmeníte špecifiká spôsobom, akým by zodpovedali vášmu vlastnému štýlu obsahu a osobnosti. Čím originálnejší budete, tým viac vaši followeri ocenia vašu kreativitu a úsilie.
Nezabudnite počúvať svojich followerov! Skúste napríklad vytvoriť anketu s otázkou, čo by ľudia radi videli v budúcnosti, alebo oživte niektorý zo svojich starých populárnych postov. Buďte kreatívni a nenechajte sa odradiť.