Ak vlastníte alebo spravujete e-shop mali by ste vedieť, čo znamená pojem konverzný pomer a aké faktory ho ovplyvňujú. Práve ich elimináciou môžete získať vyššie tržby a zvýšiť spokojnosť svojich zákazníkov. A to sa vám oplatí!
Čo je to konverzný pomer?
Ešte predtým ako prejdeme na definíciu konverzného pomeru, musíme vedieť, čo sa skrýva za pojmom „konverzie“. Konverzie môžeme charakterizovať ako merateľné splnenie cieľa. Pri internetovom obchode je to najčastejšie uskutočnená objednávka, ale ako konverziu si môžeme určiť aj návštevu košíka, vyplnenie formulára či odoslanie žiadosti o vypracovanie cenovej ponuky. V tomto článku budeme konverziu brať ako odoslanie objednávkového formuláru, a teda nákup tovaru.
Konverzný pomer môžeme teda definovať ako pomer návštevníkov, ktorí nakúpili ku všetkým návštevníkom e-shopu. Napríklad, ak zo 100 návštevníkov dokončilo nákup 18 návštevníkov, konverzný pomer je 1,8 %. Dobrý konverzný pomer je ťažko vo všeobecnosti určiť, keďže ho ovplyvňuje veľa faktorov ako napríklad krajina, cieľová skupina či kategória produktu, ktorý predávame. Len pre porovnanie priemerný konverzný pomer pri produktoch, ktoré sú zamerané na starostlivosť o domácich miláčikov sa pohybuje okolo 3 – 4 %, pričom pri elektronike je to o polovicu menej, iba 1,5 %. Na obrázku nižšie môžete vidieť prehľad priemerných pomerov konverzie za posledný rok.
5 faktorov, ktoré ovplyvňujú mieru konverzie
V nasledujúcich odsekoch si definujeme 5 faktorov, ktoré z veľkej časti ovplyvňujú konverzný pomer a pri každom faktore si následne aj uvedieme ako ho môžeme odstrániť resp. vylepšiť.
Nedostatočné informácie o produkte
Predstavte si, že ste zákazník, ktorý si chce kúpiť odpadkový kôš. Prídete na e-shop a ako prvé sa pozriete na cenu, obrázok a následne na popis produktu. V popise produktu však chýbajú rozmery a objem koša. Čo spravíte? S veľkou pravdepodobnosťou odídete a budete hľadať na stránkach konkurencie.
Práve detailný popis a kvalitná fotografia sú kľúčovými faktormi, ktoré uľahčia rozhodovanie o nákupe. Zamerajte sa na to, aby popis obsahoval tie najdôležitejšie informácie o produkte ako sú rozmery, farba či technická špecifikácia. Rovnako zabudnite aj na dlhé a nudné popisy. Popis produktu teda musí byť vecný, stručný a zaujímavo napísaný.
Zákaznícky servis
Aby bol zákaznícky servis efektívny, musí byť aj ľahko dostupný. To znamená, že by mal byť dostupný prostredníctvom rôznych kanálov a ak je to možné, nepretržite. Uistite sa, či na stránke máte uvedenú správnu e-mailovú adresu, telefónne číslo a či vám správne fungujú kontaktné formuláre. V prípade, že ste dostupný na telefónnom čísle len v určité hodiny, nezabudnite to na stránke uviesť. V dnešnej dobe je populárny aj live chat, prostredníctvom ktorého vás môže zákazník rýchlo a jednoducho kontaktovať. Nezabudnite však v rade vašich zamestnancov určiť kvalifikovaného človeka, ktorý ho bude mať na starosti.
Responzivita
Písal sa rok 2010, kedy Ethan Marcotte ako prvý definoval pojem responzívny web design a vyzdvihol jeho kvality. Aj keď odvtedy už ubehol nejaký ten piatok, téma responzivity je stále na mieste a do veľkej časti ovplyvňuje aj mieru konverzie. Nakoniec až 50 % všetkých transakcií elektronického obchodu sa uskutoční pomocou mobilného zariadenia. Uistite sa preto, či je váš e-shop „mobile friendly“ a všetky elementy sa na smartfóne zobrazujú správne.
Rýchlosť načítania
Výkonnosť webstránky má veľký vplyv na mieru konverzie. Na túto tému existuje mnoho štúdií, ktoré neustále potvrdzujú, že čím sa rýchlejšie načíta stránka, tak tým je aj vyššie percento konverzií. Podľa výskumu spoločnosti Portent je najvyššia miera konverzie práve pri e-shopoch, ktorých rýchlosť načítania sa pohybuje od 0 do 5 sekúnd. Zistite, aká je rýchlosť načítania vašej stránky, napríklad pomocou nástroja Pingdom, a popremýšľajte ako ju môžete zoptimalizovať.
Nákupný proces
Pred samotným nákupom produktu či služby musí zákazník prejsť jednotlivými krokmi nákupného procesu. Čím je tento proces pre zákazníka jednoduchší, tým je väčšia pravdepodobnosť, že svoj nákup aj dokončí. Ubezpečte sa teda, či na zákazníka nečakajú počas tohto procesu nejaké nástrahy a či sa dostane jednoducho k všetkým informáciám, ako je zoznam položiek v košíku, cena dopravy alebo spôsoby platby. Rovnako sa zamerajte aj na samotný objednávkový formulár, ktorý musí zákazník vyplniť a popremýšľajte, či je naozaj potrebné v ňom mať všetky políčka. Na základe výskumu spoločnosti Baymard, počet polí ovplyvňuje zážitok zo stránky a zvyšuje zložitosť nákupného procesu pre zákazníka.
Pevne verím, že vďaka tomuto článku si určíte faktory, ktoré ovplyvňujú váš konverzný pomer a následne po ich eliminácií sa zvýši počet objednávok a počet spokojných zákazníkov. V prípade, že si na to sami netrúfate, presuňte tieto starosti na nás a my vám s tým pomôžeme 😉