Premýšľate nad tým, že by ste sa chceli venovať marketingu, ale neviete, ktorá oblasť a pozícia by bola pre vás tá pravá? Marketing ponúka rôznorodú prácu. Kým niekto rád vymýšľa a vidí sa skôr v kreatívnej oblasti, iných bavia čísla a technickejšie veci. Ak však chcete spojiť obe tieto sféry dohromady, potom vyskúšajte nastavovanie PPC kampaní.
Kto je PPC špecialista?
Tento článok je určený predovšetkým tým, ktorí vôbec premýšľajú nad tým, že sa PPC špecialistom stanú, no jednotlivé tipy možno pomôžu aj nováčikom. Ale poďme od začiatku. PPC špecialista je odborník, ktorého úlohou je vytvárať, spravovať a optimalizovať kampane a reklamy, ktoré sa vytvárajú predovšetkým v Google Ads. No samotné reklamy sa môžu zobraziť kdekoľvek, napríklad vo vyhľadávaní v Google, v Youtube, v G-maili, na konkrétnych weboch či portáloch, v prípade, že ide o bannerovú kampaň, v mapách a podobne. Rovnako by PPC špecialista mal vedieť nastavovať kampane na sociálnych sieťach, akou je napríklad Facebook.
Čo všetko by mal PPC špecialista vedieť?
Predovšetkým by PPC špecialista mal vedieť nastaviť kampane rôzneho typu, ktoré Google Ads ponúka, a to či už ide o reklamu vo vyhľadávaní, obsahovú kampaň, inteligentnú, miestnu, discovery, videoreklamu a podobne. Samozrejme, to akú reklamu má PPC špecialista nastaviť závisí od klienta, teda od toho čo ponúka a kde a ako chce svojich zákazníkov zacieliť. No dobrý PPC špecialista musí vedieť vyhodnocovať dáta a kriticky vyhodnotiť výsledky kampaní, a to či ide o úspešnú kampaň alebo nie. V prípade, že kampaň úspešná nie je, potom by mal vedieť navrhnúť zmeny. A keďže PPC špecialista nie je grafik, ktorý si vytvára bannery do kampaní sám, mal by vedieť jednoducho zadať grafikom či programátorom to, čo vyžaduje. Rovnako je potrebné, aby sa neustále učil novým veciam a sledoval trendy, ktoré v danom období na zákazníkov fungujú či to, čo nové Google Ads ponúka.
Ako sa stať PPC špecialistom?
Nie každý môže byť PPC špecialistom. Ak človek nemá analytické myslenie a nie je aspoň trochu technicky zdatný či nedisponuje kreatívnym a komunikačným schopnostiam, potom bude z neho ťažko dobrý PPC špecialista. Ako sa však ním stať? Pred samotným nastavovaním kampane je dobré vedieť, ako kampane fungujú, a to je jednoducho vysvetlené v kurzoch, ktoré ponúka Google a kde viete získať Certifikát Google Ads pre každú kampaň zvlášť. Okrem toho sú tieto certifikáty podmienkou, ak chce byť vaša firma v programe Google Partners. Ďalej môžete absolvovať rôzne iné kurzy či workshopy, avšak množstvo z nich je platených, prípadne sa vždy viete vzdelávať prostredníctvom kníh určených na tvorbu PPC kampaní či prostredníctvom rôznych videí, v ktorých je konkrétne zobrazené, ako kampane nastavovať.
Okrem toho odporúčame využívať Google Ads Pomocník, v ktorom nájdete odpovede na rôzne otázky či návody, vďaka ktorým dokážete kampaň nastaviť. Po absolvovaní tohto je potrebné mať prax a zručnosti v nastavovaní kampaní, pretože teória z vás PPC špecialistu neurobí. Preto si najskôr skúšajte nastavovať kampane s nízkym rozpočtom, prípadne pod dohľadom niekoho, kto sa do toho vyzná.
Čo pred nastavením kampaní musíte vedieť?
Aby bola PPC kampaň (teda kampaň, za ktorú sa platí len v prípade, že sa na ňu klikne a nie za jej zobrazenia) nastavená dobre, musíte vopred vedieť dôležité informácie, ktoré získate zodpovedaním si týchto otázok:
- Aký je cieľ kampane a čo ňou chceme dosiahnuť?
- Máme dostatočný rozpočet na to, aby bola kampaň úspešná?
- Je web, na ktorý odkazujeme dobrý?
- Aká je naša cieľová skupina?
- Aké reklamné kanály použijeme?
- Kto je naša konkurencia a aké je prostredie, v ktorom chceme pôsobiť?
- Chceme mať nad kampaňami prísnu kontrolu?
Tipy pre PPC špecialistu
Tieto tipy využijú predovšetkým úplní nováčikovia, ktorí s nastavovaním kampaní v Google Ads len teraz začali. Tento článok vlastne vznikol z dôvodu, že aj ja sama som sa k nastavovaniu kampaní dostala ako „slepé kura k zrnu“, a preto môžem povedať, aké tipy mi pri nastavovaní kampaní pomáhajú. Samozrejme, nemusí to platiť u každého.
Urobte si Certifikáty Google Ads
Vďaka tomu bude vašej firme/agentúre umožnené mať špecialistov z Google, ktorí budú s vami komunikovať, vaše účty spravovať a pomôžu vám kampane vylepšiť či odporučia vám to, čo by mohlo na vašich zákazníkov fungovať.
Majte nad sebou dozor
Nastavovanie kampaní sa spočiatku môže zdať veľmi komplikované. Preto absolvujte workshop, kde si sami budete môcť nastavovanie kampaní vyskúšať. Rovnako majte nad sebou dozor, pretože stačí mala chybička a kampaň nemusí fungovať, prípadne sa zobrazí aj tým ľuďom, ktorých osloviť nechcete.
Používajte Odporúčania v Google Ads
Na základe týchto odporúčaní môžete zlepšiť stav vašich reklám a kampaní. Avšak, je potrebné vedieť zvážiť, či dané odporúčanie je pre vašu kampaň prínosné, pretože vám Google môže odporučiť napríklad aj zvýšenie rozpočtu, no vy vyšší rozpočet už mať nemusíte alebo ho zvýšiť nechcete. V takomto prípade je možné odporúčanie aj odmietnuť. Ak si však chcete túto prácu uľahčiť, tak môžete vyskúšať aj Automatické používanie odporúčaní, ktoré je však ešte len v beta verzii. Avšak v tomto Automatickom používaní si môžete nastaviť odporúčania, ktoré sa týkajú Ponúk a rozpočtov, Kľúčových slov a zacielenia či Reklám a rozšírení. Keďže ide stále o beta verziu, tak odporúčame používať len niektoré oblasti ako napríklad:
- Odstráňte nadbytočné kľúčové slová,
- Odstráňte neúčinné kľúčové slová,
- Pridajte segmenty publika prehľady,
- Pridanie responzívnych reklám vo vyhľadávaní.
Sledujte novinky v Google Ads
Google Ads sa vám snaží čo najviac pomôcť pri nastavovaní kampaní, a preto prináša vždy nejakú novinku. Okrem odporúčaní tak využívajte aj nové možnosti, ktoré ponúka. V súčasnosti medzi novinky patrí aj nový typ kampane, a to Maximálna výkonnosť, vďaka ktorej viete osloviť publiká vo všetkých službách Google jedinou kampaňou.
Neustále napredujte a učte sa
Síce úlohou PPC špecialistu nie je to, aby bol aj skvelým copywriterom a vo väčšine prípadoch to funguje tak, že PPC špecialista dostane konkrétne texty do reklám, avšak je dobré, aby texty vedel obmieňať, prípadne ich včas zmeniť. Preto by mal PPC špecialista neustále študovať, veľa čítať a sledovať nové trendy a trénovať svoju kreativitu, pretože dobrý PPC špecialista sa pozná podľa svojich skúseností, zručností a teda množstva praxe a podľa dosahovaných výsledkov.
Je veľmi pravdepodobné, že sa tento článok dostane aj ku skúseným PPC špecialistom, ktorí nemusia so všetkým súhlasiť a ktorým, pravdepodobne, fungujú úplne iné veci. Avšak, pre nováčika a pre tých, ktorí zvažujú skúsiť aj túto oblasť marketingu, sa to hodiť môže.