Už niekoľko rokov prichádzajú značky aj ľudia pracujúci v marketingu do kontaktu so slovom influencer. Aj napriek tomu, že bol tento termín používaný dávno predtým ako vznikli sociálne siete, fenoménom sa stal až v druhom desaťročí 21. storočia. Niektorí ich nenávidia, iní sú nimi posadnutí. Nech ste na akejkoľvek strane, pokiaľ vlastníte značku alebo pracujete v marketingu, sú veci, ktoré je dobré o influenceroch a spolupráci s nimi vedieť.
Čo je influencer a odkiaľ sa vzal?
Influencer je jednoducho niekto (alebo niečo), kto dokáže ovplyvniť väčší počet ľudí, to vyplýva aj z názvu, ktorý je odvodený z anglického slova influence, teda vplyv. V modernom svete môžeme za influencera označiť kohokoľvek s dostatočným vplyvom, teda publikom. Nemusí to byť len ľudská bytosť, ale aj zviera, filmová postava, fiktívna postava či robot. Dokonca, to môže byť aj obyčajný predmet, ktorý bežne používate doma.
História influencerov alebo influencer marketingu je ďaleko staršia ako samotné sociálne siete. Za úplne prvých influencerov môžeme pokojne označiť pápeža či kráľovnú. Kedysi boli tieto dve osobnosti vnímané bežnými ľuďmi ako ľudia, ktorí dokázali svoj názor v oblasti medicíny presadiť a dostať medzi ľudí tak, aby ho prijali.
1890: Nancy Green sa stala tvárou zmesi na palacinky Aunt Jemima
1905: „Fatty“ Arbuckle a cigarety Murad
1931: Santa propaguje slávny nápoj Coca Cola
1950: Éra Marlboro muža
2010: Doba muža propagujúceho Old Spice
2010: Nárast influencerov na sociálnych sieťach
Postupne sa influencer marketing vyvíjal až do podoby, v akej ho poznáme dnes. V súčasnosti influencermi nie sú len známe osobnosti, ale aj obyčajní ľudia, ktorí svoje publikum zaujali svojou odlišnosťou a dokázali ponúknuť viac.
Pre ktoré odvetvia je influencer marketing najvhodnejší?
Je dôležité myslieť na to, že tak ako iné spôsoby komunikácie k zákazníkovi, ani influencer marketing nie je vhodným spôsobom komunikácie pre všetky značky. Pozrite si odvetvia, ktoré najviac profitujú z influencer marketingu.
Krása 52% | Zdravie 47% | Zábava 43% | Rodičovstvo 65% | Cestovanie 40% |
Móda 47% | Jedlo 80% | Hudba 26% | DIY 51% | Technológie 42% |
Ako vybrať vhodného influencera?
Ak je vaše odvetvie vhodné pre spôsob komunikácie cez influencera, je čas začať vyberať toho správenho pre vašu značku. Samotný výber správneho influencera si vyžaduje čas a dôkladnú analýzu. Zohľadniť musíte niekoľko faktorov a nevyberať podľa vlastných preferencií.
- Afinita k značke – zistite, či má influencer záujmy spojené s vašou značkou. Ak pravidelne cvičí a vy predávate výživové doplnky je jasné, že má afinitu k vašej značke, a preto by bol vhodným influencerov na propagáciu vašich produktov.
- Dôveryhodnosť influencera – zvážiť tento faktor je pri výbere influencera viac než dôležité. Prečo? Mnoho influencerov má na svojom účte namiesto pravých sledovateľov falošných. A vy predsa nechcete nulovú návratnosť investície. Existuje niekoľko online nástrojov, ktoré vám vyhotovia analýzu publika konkrétneho influencera. Overte si jeho followerov skôr, než začnete spoluprácu.
- Predošlé spolupráce influencera – dajte si čas a prezrite si predošlé spolupráce na profile influencera. Zamerajte sa na spôsob spracovania príspevkov či instagramových príbehov a spýtajte sa či by sa vám takáto prezentácia páčila aj v prípade vašej značky.
Influenceri dokážu v mohých prípadoch skutočne rozbehnúť akýkoľvek biznis. Ak podnikáte v atraktívnom odvetví, máte revolučný produkt alebo zaujímavú a žiadanú službu mali by ste zvážiť aj tento spôsob komunikácie.
Chcete rozbehnúť vaše podnikanie aj prostredníctvom influencerov?