Síce sa sociálne média stali neodmysliteľnou súčasťou online marketingu už dávno, aj dnes sa nájdu ľudia, ktorí sa na tento typ marketingu dívajú cez prsty a pre svoju značku radšej uprednostnia obrovský billboard pri diaľnici. Potom tu sú takí, ktorí si myslia že robiť sociálne siete je hračka a jednoducho to zvládnu aj sami s argumentom, že pridať fotku na Facebook nie je také ťažké. V angličtine tomu hovoria makeshift job, čo znamená provizórna práca, ktorá nie je vopred naplánovaná. U nás tomu ľudovo hovoríme „robiť niečo na kolene“.
Prečo nerobiť marketing na sociálnych sieťach (a marketing vôbec) doma na kolene?
“Social media is just a buzzword until you come up with a plan.”
Sociálne siete nie sú o pridávaní fotky na nástenku
Facebook, Instagram, Twitter aj Pinterest ponúkajú značkám biznis rozhranie, ktoré je určené práve na marketingovú komunikáciu. Okrem možnosti pridávať príspevky na časovú os sa v ňom nachádzajú ďalšie funkcie ako propagovanie jednotlivých príspevkov, vytváranie kampaní, sledovanie štatistík či nástroje na rýchlejšiu komunikáciu so zákazníkom.
Ak chce značka efektívne využívať sociálne siete vo svojej marketingovej komunikácii mala by všetky tieto funkcie a nástroje poznať a správne využívať.
Aj v prípade social media marketingu potrebujete stratégiu
Vytvoriť marketingovú stratégiu pre značku je rovnako náročné aj v prípade sociálnych sietí. Je potrebné si určiť cieľ komunikácie, určiť cieľové publikum, vytvoriť analýzu konkurencie, zvoliť správny obsah a určiť jeho cieľ. Navyše, na to všetko potrebujete plán. Presne tak. To všetko musíte urobiť ešte predtým než pridáte fotku na Facebook.
Od výberu vhodnej platformy až po výber vhodného obsahu
Platforma
Facebook alebo Instagram? Potrebujem aj Pinterest? Základné otázky, ktoré nám pomôžu s výberom vhodnej sociálnej siete pre našu značku sú však iné. Spýtajte sa, kde sa nachádzajú vaši zákazníci a konkurencia. Koľko majú rokov, a ktoré sociálne siete používajú? Pri výbere vhodnej platformy však myslite aj na fakt, že prostredníctvom Facebooku a jeho rozhrania, ktoré je určené pre značky a podnikateľov, si dokážete nastaviť aj reklamu Instagrame či spravovať instagramový účet. Výber je teda jasný. Vytvorte si Facebook stránku a v prípade, že sa vaši zákazníci nachádzajú aj na Instagrame či Pintereste zvoľte ďalšie sociálne siete.
Cieľové publikum
Ak podnikáte alebo vlastníte značku, určite by ste mali vedieť, kto sú vaši zákazníci. Zistite si o nich čo najviac informácií. Vyplňte si informácie o ich demografii, určite si geografické kritéria alebo to čo robia. Správne vypracovaný popis a informácie o vašom cieľovom publiku môžete urobiť aj prostredníctvom persóny alebo viacerých persón.
Analýza konkurencie
Sledujte konkurenciu. Nie je na tom nič zlé, verte mi. Ľudia predsa na sociálnych sieťach sledujú svojich ex či spolužiačky zo strednej. Pozrite sa teda aké príspevky pridávajú, sledujte ako komunikujú so zákazníkmi alebo sa pozrite na ich aktivitu.
Obsah a cieľ komunikácie
Hoci to tak môže vyzerať, sociálne siete však nie sú len o lajkoch. Lajky vám totižto nepredávajú. Cieľom teda nemusí byť len získať veľký počet lajkov. Marketingom na sociálnych sieťach môžete zvýšiť návštevnosť vašej stránky, podnietiť zákazníkov ku komentovaniu či priamo k nákupu služby alebo produktu.
Sociálne siete sú tiež skvelým nástrojom ako zvýšiť povedomie o značke či budovať dobré vzťahy so zákazníkmi. Pri tvorbe obsahu teda myslite na ciele, ktoré chcete jednotlivými príspevkami dosiahnuť.
Obsah na sociálnych sieťach je na vysokej úrovni a ak chcete predávať, musíte minimálne držať krok. Len s fotkami si nevystačíte. Do obsahu patria videa, grafické príspevky aj nápadité texty bez gramatických chýb. Veľakrát si tvorba obsahu na Instagram vyžaduje kvalitné fotografie, pokročilé zručnosti vo Photoshope či dokonalú slovenčinu. Tiež musíte vedieť správny rozmer grafiky do kampane či strihať video. To všetko stojí častokrát za jediným príspevkom na Facebooku či Instagrame.
A teraz už určite uznáte, že to chce plán!