Nový rok so sebou prináša aj nové trendy v SEO optimalizácií. V nasledujúcom článku vám priblížim 4 zaujímavé trendy v SEO pre rok 2020, s ktorými ste sa možno ešte nestretli.

Hlasové vyhľadávanie

O hlasovom vyhľadávaní asi už väčšina z vás počula, a to v spojení s hlasovým asistentom Siri, Google alebo Alexa od Amazonu. Síce sa na Slovensku ešte tento typ vyhľadávania nevyužíva tak často, hlavne z dôvodu absencie slovenčiny, no vo svete sa stáva čoraz populárnejším. Na začiatok si ukážme pár svetových štatistík týkajúcich sa hlasových asistentov a hlasového vyhľadávania:

  1. Globálny trh hlasových asistentov v druhom kvartáli roku 2018 vzrástol o 187 %.
  2. Až 55 % tínedžerov využíva hlasové vyhľadávanie na dennej báze.
  3. 60 % používateľov smartfónov vyskúšalo hlasové vyhľadávanie aspoň raz v priebehu roka.
  4. Do konca tohto roku bude až 50 % hľadaní patriť práve hlasovému.
  5. Viac ako 20 % dopytov z hlasového vyhľadávania je zložených z viac ako 25 kľúčových slov.

Pri optimalizácií je potrebné sa zamerať na to, že hlasové vyhľadávanie je viac „konverzačné“ ako textové, ktoré je skôr strojové. Vyhľadávacie dopyty pri hlasovom vyhľadávaní sú dlhšie, obsahujú viac kľúčových slov, sú prirodzenejšie a z tohto dôvodu by sme sa pri tvorbe obsahu mali sústrediť na tvorbu long-tail kľúčových slov. Netreba zabúdať ani na responzivitu a rýchlosť načítania webstránky, ktoré patria stále medzi priority pri SEO optimalizácií a tvorbe webových stránok. Predsa len, väčšina dopytov z hlasového vyhľadávania pochádza z mobilného zariadenia.

everything siri GIF

WebP formát

S týmto názvom sa stretli s veľkou pravdepodobnosťou tí, ktorí využívajú PageSpeed Insights, nakoľko medzi jeho časté odporúčania patrí práve konvertovanie obrázkov klasických formátov do tohto WebP formátu. Avšak, čo je to WebP formát? WebP formát je nový typ kódovania obrázkov, ktorý vynašiel Google a svetu ho predstavil v septembri 2010. Formáty ako jpg, gif či png by sa v budúcnosti mali stať minulosťou a práve tento nový formát by ich mal nahradiť. Áno, tri odlišné formáty nahradí jeden, a to so zachovaním všetkých vlastností.

Výhody WebP formátu

  • WebP využíva moderné kódovanie pre kompresiu obrázkov.
  • Obrázky s koncovkou .webp sú často krát až o 50 % menšie ako obrázky klasických formátov.
  • WebP formát podporuje aj alfa priehľadnosť, teda po konvertovaní obrázku s transparentným pozadím nedôjde k jeho „vyplneniu“.
  • GIF animácie sú 8-bitové a veľakrát býva ich veľkosť obrovská. Animované obrázky s formátom WebP sú 24-bitové a ich veľkosť je výrazne menšia.

Nevýhody tohto formátu

  • Medzi hlavné nevýhody patrí kompatibilita s niektorými prehliadačmi ako Internet Explorer či Safari. Avšak. ak sa na vašej stránke nachádza aj obrázok s webp formátom, prehliadač Safari ho zobrazí ako klasický png/jpg.
  • Väčšina grafických softwarov nepodporuje export do webp formátu.

 Prehľad internetových prehliadačov s podporou WebP formátu (Zdroj: CanIUse)

Vizuálne vyhľadávanie

Pod pojmom vizuálne vyhľadávanie sa neskrýva nič zložité. Ide o vyhľadávanie pomocou obrázkov, namiesto textu. Vďaka umelej inteligencii sa obrázok preskenuje a vyhodnotí, s ktorými ďalšími objektami má rovnaké znaky/črty.

Práve tento typ vyhľadávania sa stáva čoraz populárnejším. Spoločnosť ViSenze uskutočnila v novembri 2019 v USA prieskum a zisťovala, ktoré technológie sú populárne pri procese nakupovania medzi používateľmi internetu. Až 54 % respondentov označilo práve vizuálne vyhľadávanie. Tento typ vyhľadávania umožňuje zákazníkom dostať sa k želanému produktu ľahšie a rýchlejšie. Zameranie sa na vizuálne vyhľadávanie má určite potenciál pre zvýšenie transakcií v budúcnosti.

Ako optimalizovať svoj web pre vizuálne vyhľadávanie?

  • Pridajte k obrázkom alt text, ktorý obsahuje relevantné kľúčové slová.
  • Nezabudnite pridať obrázky do sitemapy, vďaka čomu uľahčíte Googlu prístup k obrázkom.
  • Optimalizuje názov obrázku, názov súboru pre lepšie pochopenie kontextu.
  • Nahrávajte kvalitné obrázky s dobrou čitateľnosťou, no nezabudnite na veľkosť.

Lokálne SEO

Lokálne SEO alebo po anglicky Local SEO, môžeme definovať ako optimalizáciu pre miestne vyhľadávanie, prípadne ako optimalizovať web tak, aby bol lepšie/vyššie hodnotený pre miestne publikum.

46 % z celkového vyhľadávania na Googli patrí práve lokálnemu vyhľadávaniu. Tento výsledok naznačuje dôležitosť zamerania sa na lokálne SEO. Pre každého majiteľa firmy je dôležité, aby sa práve jeho firma zobrazila vo vyhľadávaní. Predsa len až 88 % zákazníkov, ktorí si vyhľadajú firmu na Googli ju oslovia alebo navštívia do 24 hodín.

Ako na lokálne SEO?

  • Medzi prvé kroky patrí založenie Google My Business, kde vyplníte všetky údaje o vašej firme, nahráte fotografie, videá či produkty. Pravidelne do neho pridávajte nové fotky, posty a nezabudnite napríklad pred sviatkami uviesť vaše nové otváracie hodiny.
  • Snažte sa, aby vám zákazníci zanechávali pozitívne recenzie.
  • Uistite sa, že máte správne uvedenú adresu, telefón či e-mail na svojom webe.
  • Zaregistrujte svoju spoločnosť aj do ostatných miestnych adresátov, no zároveň dbajte na to, aby bol daný register vierohodný a nespôsobil viac škody.