Často prevláda v marketingu názor, že branding je drahý a v mnohých prípadoch podnikatelia ani nevedia, čo v skutočnosti branding znamená. V nasledujúcom blogu uvádzame 5 tipov, ako budovať vašu značku aj s nízkym rozpočtom. Budovanie značky je kľúčovou súčasťou rozvoja vášho podnikania. Je to základ, ktorý dáva vašej organizácii identitu, hodnotu a povedomie u spotrebiteľov. Vďaka veľkému množstvu nástrojov a platforiem, ktoré sú dnes k dispozícii, nemusí byť budovanie značky také náročné (alebo nákladné), ako si niektorí myslia.
Vytvorte si „ideálneho zákazníka“, aby ste porozumeli publiku
Pravdepodobne ste už počuli, že znalosť vášho publika je kľúčom k vytváraniu dobrej marketingovej stratégie. Ako ich však spoznať? Vytvorte persónu kupujúceho – zobrazenie hodnôt a charakteristík vášho ideálneho zákazníka. Správanie potenciálnych zákazníkov určuje spôsob prezentácie vášho produktu alebo služby. Pochopenie týchto cieľov vám pomôže určiť, aký druh médií vaši zákazníci konzumujú, čo ich motivuje k nákupu a kde sa „pohybujú“ v online priestore.
Vytvorte si svoju vlastnú persónu kupujúceho zákazníka pomocou bezplatného nástroja MakeMyPersona od HubSpot, ktorý vás prevedie celým radom otázok o ideálnom zákazníkovi. Tento nástroj je zábavný, interaktívny a jeho cieľom je prinútiť vás, aby ste kriticky rozmýšľali o tom, koho chcete so svojou značkou osloviť a ako ich chcete osloviť.
Rozvíjajte identitu vašej značky
Po identifikácii kupujúcich zákazníkov môžete začať formovať vašu značku ďalej. Vytvorte identitu vašej značky aj z pohľadu komunikácie, akou budete oslovovať zákazníka.
Rozvíjanie identity značky je podobné tvorbe ideálneho zákazníka. Ale namiesto toho, aby ste odpovedali na otázky týkajúce sa vašej cieľovej skupiny, odpovedáte na otázky, ktoré sú dôležité pre vašu značku: Aké sú hodnoty vašej spoločnosti, čo predstavujú a ako majú ľudia o vás hovoriť?
Keď na tieto otázky odpoviete, zamerajte sa na vytváranie obsahu, ktorý ich podporuje. Kreatívne e-maily, blogy, príspevky na sociálnych sieťach a multimédiá, ktoré odrážajú poslanie, hodnoty a spôsob, akým sa chcete aby vás vnímali zákazníci. Taktiež je veľmi dôležité vhodne zvoliť aj „jazyk“ a formu komunikácie so zákazníkmi. Chystáte sa používať uvoľnenú otvorenú komunikáciu, alebo bude pre vás vhodnejšie osloviť vaše publikum z technického hľadiska?
TIP: Priraďte vašej značke vlastné emoji. V prípade, že vás niekto označí na Instagrame nastavte automatickú správu s týmto emoji ako poďakovanie. Taktiež ho umiestnite do podpisu vašich e-mailov a používajte ho v ďalších komunikačných nástrojoch.
Dôsledne zmapujte svojho zákazníka na sociálnych sieťach
Teraz už viete kto je váš kľúčový zákazník a taktiež viete, ako s ním budete komunikovať. Kde sa však nachádza?
Keďže máte jasnú predstavu o tom, čo zaujíma vaše publikum, zistite, na ktorej sociálnej sieti trávia najviac času. Zmapujte taktiež konkurenciu – zistite, kde sú najaktívnejší a ako sa ich komunikácia môže alebo nemusí spájať s publikom. Ďalej sa pozrite, ako vaše publikum interaguje so sociálnymi sieťami. Napríklad, ak najvyšší percentuálny podiel mužov a žien, ktorí sú vo veku medzi 21 a 27 rokmi, používa Instagram a má v záujmoch tému príbuznú vášmu biznisu, určite zamerajte ďalej svoju stratégiu najmä na Instagram.
Ak zistíte, že väčšina vášho publika uprednostňuje jednu sociálnu sieť, budete mať jasnú predstavu, kam zacieliť svoje úsilie. Iné stránky však neignorujte. Vytvorte účty na viacerých sociálnych sieťach. Budete mať tak možnosť diverzifikovať spôsob, akým oslovíte publikum. Diverzifikácia metód a kanálov, ktoré používate na získavanie nových zákazníkov, vám pomáha spojiť sa s čo najväčším počtom potenciálnych zákazníkov.
Budovanie jednej stránky je rovnako dôležité ako aj udržiavanie ďalších sociálnych sietí. Nie je nič horšie ako navštíviť napríklad Facebook vašej obľúbenej značky a zistiť, že posledný príspevok bol pridaný pred 3 mesiacmi. Má to negatívny vplyv na vnímanie značky.
Založte firemný blog
Content is King. Blogovanie nie je finančne náročné, no vyžaduje si váš čas. Je to základná súčasť Inbound marketingu, najmä fáza „prilákania“. Pomáha vám osloviť kvalifikovaných zákazníkov vytvorením obsahu, ktorý zodpovedá tomu, čo hľadajú. Preto je veľmi dôležité, aby boli blogové príspevky relevantné pre publikum (nezabúdajte na optimalizáciu pre vyhľadávače).
Zákazníci neustále hľadajú informácie, ktoré im môžete poskytnúť práve vy. Navyše tento obsah môže slúžiť ako materiál pre napĺňanie vašich sietí sociálnych sietí. Ak chcete zistiť, čo hľadá vaše publikum, urobte prieskum kľúčových slov, ktorý vám pomocou štatistík z vyhľadávania odpovie na otázku, ktoré témy sú najdôležitejšie pre vaše publikum.
Zákaznícky servis s recenziou
Jedinečný zákaznícky servis môže byť práve pridanou hodnotou, ktorá vás odlíši od konkurencie a bude sa v súvislosti s ním o vás hovoriť. Získať pozitívnu recenziu od zákazníkov je veľmi náročné, no je vždy neskutočným prínosom, keďže veľká väčšina ľudí nakupuje online na základe recenzií, či už daného produktu, alebo obchodu. Automatizujte získavanie recenzií napríklad hodnotením zákazníckeho servisu alebo automatickými e-mailami. Hodnoty vašej značky musia byť prezentované každým nástrojom, preto dajte svojim zákazníkom pocítiť, že vám záleží na ich názore a dajte im priestor vyjadriť ho.