Spôsob inzercie na internete prešiel od svojho vzniku dlhým vývojom. Jej začiatok bol charakterizovaný platbou za umiestnenie (PPP, Pay-Per-Placement), neskôr za zobrazenie (CPT, Cost-Per-Thousand) až k aktuálnej platbe za preklik (PPC, Pay-Per-Click) alebo akcií (CPA, Cost-Per-Action).

Google Ads

Aj keď je online reklama väčšinou spájaná so svetoznámou spoločnosťou Google, prvá online reklamná plocha na predaj bola ponúknutá už v roku 1996 spoločnosťou Open Text Corporation, konkrétne ako model PPP. Až v októbri roku 2000 predstavil Google reklamný systém Google Adwords, dnes známy aj ako Google Ads, ktorý patrí medzi najznámejšie PPC systémy.

Google Ads je platforma, ktorá patrí k najsilnejším nástrojom digitálneho marketingu. Ľudia hľadajú na Google všetko. Celosvetovo sa uskutočňuje až 75 % vyhľadávaní, čo predstavuje obrovské množstvo aktivity. Konkrétne sa denne uskutoční viac ako 3,5 bilióna vyhľadávaní, čo je 1,2 triliónov vyhľadávaní ročne.

Služba Google Ads sa tak stala hlavným zdrojom príjmov spoločnosti Google. Presnejšie, až 71 % príjmov prichádza z reklám. Zaujímavou štatistikou je, že celosvetovo 40 – 50 % vyhľadávaní končí kliknutím na platené výsledky vyhľadávania. Zároveň, 45,5 % ľudí nevie, aký je rozdiel medzi organickými výsledkami vyhľadávania a reklamou.

Výhody PPC reklamy

Medzi hlavnú výhodu PPC reklamy patrí už spomínaný spôsob platby za klik. V ideálnom prípade to môže znamenať, že inzerent platí priamo za privedenie zákazníka. Aby sa tak stalo, je potrebné mať čo najpresnejšie cielenie v sekcii reklamných kampaní. A to je ďalšia výhoda, pretože PPC systémy ponúkajú široké spektrum možností cielenia, ktoré môže správca kampaní využiť.

Cielenie 

Pokiaľ sú kampane správne nastavené, reklama sa zobrazí len tým používateľom, ktorí konkrétny produkt či službu skutočne hľadajú. A ako sa vyjadrila reklamná osobnosť Howard Gossage: „Nikto nečíta reklamy. Ľudia čítajú to, čo ich zaujíma. Niekedy sú to reklamy.“ Existuje tu teda vyššia pravdepodobnosť, že sa recipienti stanú reálnymi zákazníkmi.

Analýza

Medzi ďalšie výhody patrí merateľnosť výkonu a možnosť kedykoľvek upraviť nastavenie kampane. Inzerent má teda kontrolu nad priebehom svojich reklám v reálnom čase. Ak nastane situácia, že určitá kampaň ukazuje neprosperujúce výsledky, môže byť okamžite pozastavená či zmenená.

Cena

V porovnaní s niektorými drahými spôsobmi propagácie, je PPC reklama relatívne lacná záležitosť. Cena, ktorú marketér zaplatí je určená tým, koľko je ochotný ponúknuť. Záleží podľa oblasti pôsobenia inzerenta. V niektorých odvetviach sa cena za klik pohybuje v hodnote pár centov, inde prevyšuje jedno euro.

Konkurencia

Markantnou výhodou daného systému je aj podpora konkurencieschopnosti. To znamená, že aj keď spoločnosť nedisponuje dostatkom financií pre platenú reklamu ako konkurencia, môže sa stále presadiť týmto spôsobom propagácie. Jednotlivé reklamné systémy majú vlastné algoritmy pre výber a zobrazovanie reklám. Navyše, ak má reklama menšiu cenu za klik, ale je kvalitná, môže sa používateľovi zobraziť na prvých priečkach vyhľadávania.

Presnosť

Mnoho marketingových znalcov sa zhoduje v tom, že neexistuje ďalšia reklamná platforma, ktorá by poskytovala taký level luxusu, taký level špecifikácie a pochopenia komerčného zámeru, kde marketéri môžu skúšať a predpovedať celkový stupeň presnosti, napr. aká je pravdepodobnosť, že sa osoba stane ich zákazníkom.