Po tom, čo sme si zvykli na ošiaľ zvaný influenceri, sme narazili na ďalší – virtuálni influenceri. Na Slovenskom trhu sa virtuálna influencerka objavila len nedávno, avšak tento trend pretrváva vo svete už nejaký čas. Na sociálnych sieťach sa čoraz viac začali objavovať tváre, ktoré v skutočnom svete neexistujú. Prvou a revolučnou influencerkou s virtuálnou tvárou bola Lil Miquela, ktorá sa po prvýkrát objavila na Instagrame v roku 2016. V apríli roku 2018 dosiahla na svojom instagramovom profile viac než milión sledovateľov a v súčasnosti je najlepšou virtuálnou influencerkou na svete. Pozrime sa však na virtuálnych influencerov a ich evolúciu bližšie.
Lil Miquelou to celé len začalo..
Keď sa v roku 2016 objavil na instagramovom účte @lilmiquela príspevok s jej tvárou, spustila sa okamžitá lavína otázok kto to je a či je skutočná. Trvalo istý čas kým sa zistilo, kto za týmto projektom stojí a čo je jeho cieľom. V tomto čase vznikol ideálny priestor na to, ako využiť zvedavosť ľudí a zvyšok práce nechať na rýchlosť šírenia informácií prostredníctvom internetu. Konšpiračné teórie, odkazy v príspevkoch a samotná zvedavosť zabezpečili Miquele raketový nástup.
Neskôr sa k projektu prihlásil americký DJ a producent Trevor McFedries a Sara DeCou. A kariéra virtuálnej influencerky bola spečatená. Spolupráce s luxusnými a svetovými značkami, hudobná tvorba a modeling, to všetko je momentálne spojené práve s tvárou Lil Miquela.
Teraz si však položme otázku. Čo ju robí takou výnimočnou? Virtuálni influenceri majú totižto 3-krát vyšší engagement ako tí skutoční. To znamená, že sledovatelia sa zapájajú do ich obsahu oveľa viac. Najčastejšie to sú ženy vo veku 18-24 rokov. Práve tie tvoria najväčšiu časť publika virtuálnych influencerov.
Priblížili sa ku skutočnosti
Na prvý pohľad ich už nerozoznáte. Spolu s dokonalejším CGI sa stávajú dokonalejšími aj oni. V porovnaní s prvými príspevkami Lil Miquela sa ich instagram v súčasností rozšíril aj o ich hlasy či videá, na ktorých sa hýbu. Dokonalejšie je aj ich samotné spracovanie, či nasimulovanie do skutočného života.
Vytvoriť a živiť virtuálneho influencera si vyžaduje vysoké finančné náklady. Okrem dobre zvládnutej kreatívy a marketingu potrebujete ľudí, ktorí dokonalé CGI zvládnu. Momentálne je latka realistickosti týchto efektov a zároveň vzhľadu influencerov nastavená tak vysoko, že za takýto projekt sa môžu postaviť len značky so skutočne veľkým budgetom. Jediná možnosť, akoby sa mohli virtuálni influenceri dostať do popredia je teda jednoduchá: lacnejšie CGI a vyšší rozpočet na marketing.
Dokážu však virtuálni influenceri vybudovať so svojimi sledovateľmi skutočné spojenie?
Aj napriek tomu, že veľké značky ako Calvin Klein či slovenská Tatra Banka sa do virtuálnych infuencerov rozhodli investovať nemalé peniaze, mnohé značky stále pochybujú nad autentickosťou a tým, či dokáže virtuálna postava nadviazať skutočné spojenie publikom.
Niekoľko štúdií totižto potvrdilo, že si ľudia na sociálnych sieťach stále želajú od tvorcov autenticitu. Momentálne totižto virtuálna osobnosť nedokáže publiku ponúknuť autentický, a emotívny obsah.
Z tohto teda vyplýva, že aj napriek vysokému úspechu a miere zapojenia, je stále táto voľba ohrozená a pre značky neatraktívna. Sledovanosť sa u influencerov zvyšuje mierou autenticity, kreativity a ľudských skúseností, ktoré dokážu sprostredkovať aj svojmu publiku. Práve ľudské skúsenosti sú to, čo virtuálni influenceri nedokážu svojmu publiku ponúknuť.