Názov spoločnosti často odzrkadľuje hodnoty a filozofiu firmy. Ako však pretvoriť tento názov do loga tak, aby bol využiteľný a zapamätateľný? Pri tvorbe loga je potrebné dodržiavať určité zásady, ako napríklad správny výber písma, farieb či využitie priestoru. Dnes sa pozrieme na to, aké značky využívajú vo svojich logách negatívny priestor.
Negatívny priestor v dizajne loga
Keď sa pozriete na akékoľvek logo, určite si hneď všimnete základné krivky, farbu, názov či nejaký výrazný prvok v logu. Pri bližšom skúmaní však môžete odhaliť, že niektoré spoločnosti využívajú v logu aj negatívny priestor okolo neho. Negatívny priestor často hovorí o posolstve firmy a dodáva logám hĺbku. Čo ten negatívny priestor v logu vlastne je? Ide o prázdny priestor, ktorý je ponechaný okolo ilustrovaného objektu alebo vnútri loga a v konečnom dôsledku ho pomáha definovať. Aj keď sa hovorí o „nevyužitom“ priestore, hrá veľmi dôležitú úlohu v dizajne. Predovšetkým ide o kompozíciu a vytvorenie optických ilúzií v kombinácii s textom alebo logom.
Typy negatívneho priestoru
Existuje viacero typov negatívneho priestoru, ktoré pri vytváraní loga môžete použiť. Môže ísť napríklad o typografiu, pričom negatívny priestor vám vytvorí doplňujúce chýbajúce písmena. Ďalej to môžu byť skryté obrázky alebo symboly, ktoré negatívny priestor vytvára, ako napríklad v logu Toblerone, ktoré v sebe ukrýva medveďa. Negatívny priestor tiež môže vytvárať hranice medzi pozitívnym priestorom a jeho okolím. Všimli ste si, že v logu Formuly 1 vzniká medzi písmenom F a červeným abstraktným tvarom zobrazujúcim rýchlosť číslica 1? Negatívny priestor môže tiež vytvárať symboly vo vnútri loga pomocou vnútorných optických ilúzií. Výsledkom je logo, ktoré možno pochopiť dvomi spôsobmi. Často však ide o spojenie názvu spoločnosti a sortimentu, ktorý ponúka. Napríklad spoločnosť Snooty Peacock zobrazuje páva (peacock), ale aj nádhernú ženskú tvár, ktorá reprezentuje šperky. Tie je možné si v Snooty Peacock zakúpiť.
Spoločnosti, ktoré využívajú negatívny priestor
Mnohé spoločnosti využívajú v logu negatívny priestor. Pridávam na ukážku pár z nich, o ktorých ste to možno ani netušili.
Prečo využívať negatívny priestor v logu?
Nie všetky spoločnosti využívajú negatívny priestor v logu, a tak je to správne. Pokiaľ však nad tvorbou loga premýšľate, tu je pár výhod, ktoré vám negatívny priestor môže priniesť:
- Zvyšuje kreativitu – pri tvorbe loga je potrebné sa zamyslieť na viacerými detailmi, ktoré vytvárajú dokonalý celok. Pri vytváraní negatívneho priestoru je však potrebné použiť väčšiu kreativitu, ako vôbec tento priestor do loga zapracovať tak, aby išlo o exkluzívne a zapamätateľné logo.
- Udržuje logo jednoduché – namiesto toho, aby ste do loga pridávali vždy ďalšie prvky a vrstvy, snažte sa využiť negatívny priestor a pracujte s tým, čo už máte. Vďaka tomu môžete vytvoriť niečo jedinečné, no stále jednoduché.
- Jedinečnosť loga – negatívny priestor vám pomôže sa odlíšiť od konkurencie, ktorá môže mať veľmi podobný názov tomu vášmu, prípadne konkurencie, ktorej predmet podnikania je rovnaký, ako ten váš.
- Nezabudnuteľný dizajn loga – každé logo musí byť jedinečné. Avšak aj na prvý pohľad štandardné logo musí byť nejakým spôsobom ľahko identifikovateľné a zapamätateľné. Pokiaľ v logu využijete negatívny priestor, určite ostanete v mysli všetkých vašich zákazníkov.
- Zapája spotrebiteľov – negatívny priestor vytvára akési optické ilúzie a ukrýva v sebe nejaké správy alebo obrázky. Ide tak o jednoduchý a zábavný spôsob, ako zákazníka prinútiť k tomu, ako spotrebiteľa zaujať.
Či už použijete negatívny priestor v logu svojej spoločnosti alebo nie, myslíte na to, aby sa vaše logo dalo jednoducho použiť a bolo zapamätateľné.