Dá sa povedať, že marketing a reklama ako taká, sú staré takmer rovnako, tak, ako to najstaršie remeslo. Už od nepamäti ľudia na trhoch vykrikovali a ponúkali svoje výrobky alebo šírili výhody spojené s ich tovarom.

Dnes však máme v rukách výrazne efektívnejšie nástroje. Internet a smartfóny v rukách zákazníkov sú pripravené ponúknuť všetko, čomu venujeme pozornosť. Využime to.

Podľa istej analýzy až 85% firiem investujúcich do online marketingu zvýšilo svoj rozpočet na online propagáciu v priebehu posledných 3 rokov a až 9 z 10 obchodníkov očakáva, že sa ich budget do roku 2025 bude zvyšovať aj naďalej.

 

Cieľ je alfa aj omega

Prvým krokom pri nastavovaní rozpočtu online marketingu je uvedomenie si a nastavenie ​​konkrétnych cieľov. Určite nechceme prísť o peniaze a čas systémom „hoď špagetu a uvidíš či sa udrží“.

Namiesto overených kulinárskych rád z internátnych časov, sa skúsme preto zamerať na to, čo chceme kampaňou dosiahnuť. Cieľom môže byť konkrétny výsledok, ale kľudne aj skupina vzájomne prepojených čiastkových cieľov. Chceme zvýšiť zisk alebo máme záujem o zvýšenie povedomia, počtu zákazníkov, ich pozornosť či dôveru?

Všetky tieto ciele sú veľmi odlišné a vyžadujú si rôzne prístupy. Tie, ktorým sa rozhodnete venovať svoju pozornosť, budú mať obrovský vplyv na váš plán a spôsob, ako si správne vyčleniť rozpočet.

Budúci úspech sa skrýva v minulosti

Ďalším krokom, ktorý nemožno preskočiť, je zamyslieť sa nad tým, čo už raz fungovalo a čo nie. …to sa netýka len stalkovania partnerov a konkurencie. Úspech tkvie najmä v odhalení toho, čo vyšlo alebo naopak, nevyšlo vám.

Ak už máte skúsenosti s marketingom v online prostredí a nejakú tu kampaň za sebou, skúste sa zamyslieť či vás jej výsledky dostatočne uspokojili. Čo považujete za najväčší úspech? Čomu sa naopak v budúcnosti zaručene vyhnete? Viete, prečo u vás nefungovalo niečo, čo naopak u konkurencie áno? Správne analyzovať a zhodnotiť zozbierané ukazovatele, sú v online marketingu tie najdôležitejšie procesy.

Prerozdeľujte so zameraním na úspech

Akonáhle budete mať stanovený cieľ a predstavu o tom, čo fungovalo a čo nie, môžete začať rozdeľovať rozpočet na základe priorít a úspechov. Kľúčovým slovom je „úspech“, nie cena. Sociálne siete vás spočiatku nemusia stáť vôbec nič. K založeniu účtu alebo uverejňovaniu príspevkov nemusíte minút‘ ani euro.

Ak však analýza odhalí, že napr. budovanie povedomia na sociálnych sieťach funguje veľmi dobre aj bez investície, kto s istotou vyvráti, že už aj menšia investícia tento výsledok napr. nezdvojnásobí? Nakoniec, ak váš Fejsbučík fungoval bezchybne aj pri príležitostnom poste zo spoločných firemných raňajok, o koľko účinnejšia by mohla byť správne zacielená platená reklama z dielne profi agentúry? Nie je práve toto cesta k úspechu?

Pozrite sa do budúcnosti

Teda samozrejme… Je dôležité mať na pamäti procesy a nástroje, ktoré už vieme, že fungovali, no netreba zabúdať ani na to, čo na nás ešte len čaká a kde sú skryté nové príležitosti. Rovnako dôležité je nestať sa dinosaurom a sledovať prichádzajúce trendy. Sledovanie súčasných trendov je najmä v online marketingu veľmi dôležité, Ak vaša pozornosť poukazuje na nové príležitosti, uvedomte si, že včasný nástup a získanie výhod „prvého ťahu“ môže byť neoceniteľnou konkurenčnou výhodou. Určite neplatí fráza, „veď už sme na tom instagrame, tak čo…“

Btw, počuli ste už o najnovšej sociálnej sieti TIK TOK, ktorá má už vyše 500 miliónov aktívnych užívateľov mesačne a postupne sa teší čoraz väčšiemu záujmu aj u nás?

Naplánujte si svoj obsah

Jednou z oblastí, kde práca nikdy nekončí, je vytváranie obsahu. Hej no…Typ vytvoreného obsahu sa však veľmi líši v závislosti od vášho podnikania, potrieb a cieľov. Napríklad články a blogové príspevky môžu byť dôležitou súčasťou marketingu, najmä v odvetviach ponúkajúcich služby. Teda práve tam, kde zákazníci požadujú podrobné informácie, aby sa mohli rozhodnúť a dať vám šancu. V takom prípade by mal váš rozpočet počítať aj so spoluprácou s odborníkmi a „fachmanmi“.

Na druhej strane sú firmy a ich podnikateľské aktivity zamerané na predaj produktov, výrobkov, tovarov a pod. Rozpočtovanie by v tomto prípade malo zodpovedať skôr plánovaniu objemu spoluprác s influencermi či známymi osobnosťami.

Vyberte si vhodné platformy

Ďalším dôležitým faktorom vášho marketingu je, na akých platformách sa rozhodnete byť aktívny. Opäť je voľba závislá najmä od vášho podnikania a trhu, ktorý „obsadzujete“. Ak ste skôr podnikom typu B2B a budete oslovovať predovšetkým osoby na pozíciach podnikového riadenia, pravdepodobne siahnete na obsah cielený na stolové počítače.. Budú to najmä články, blogy či odborné publikácie umiestnené na vyhradených špecializovaných weboch či B2B portáloch.

Na druhú stranu, ak je vaša firma zameraná viac na maloobchod a širokú verejnosť, existuje veľká šanca, že to čo ponúkate, bude „konzumované v teréne“ ľuďmi, aktívnymi na smartfónoch či tabletoch. Váš content tak bude s najväčšou pravdepodobnou publikovaný a zdieľaný na sociálnych sieťach, čo opäť zmení vaše plánovanie rozpočtu.

Sledujte svoje výsledky

Jednou z nesporne najväčších výhod online marketingu je jeho efektivita pri analyzovaní. Nepotrebujete časovo náročné procesy ani analytické spoločnosti, aby ste zo zhromaždených informácií zistili efektívnosť svojich investícií. No a hlavne hocikedy…

So správne zvoleným analytickým nástrojom získate všetky potrebné informácie okamžite a vašej analýze už nestojí v ceste nič. Dokonca, už počas kampaní môžete analyzovať ich priebeh a robiť drobné úpravy tak, aby ste z vášho úsilia vybombovali maximum.