Digitálny marketing

Ako uviesť na trh nový produkt? „The Art of album launch.“

Autor: 16. októbra 2020 21 októbra, 2020 No Comments

Proces vydávania albumu býva vcelku komplexný avšak pomerne priamočiary. Okolo albumu sa spraví marketingová kampaň v podobe billboardov a príspevkov na sociálnych sieťach, vydá sa jeden singel, natočí sa videoklip, druhý singel, začnú o nich písať hudobné portály, spraví sa live vystúpenie v nejakej talkshow až sa album konečne zjaví na spotify dostupný pre všetkých na vypočutie. Tento scenár poznáme. Niektorí kreatívnejší hudobníci však pristupujú k releasu albumu ako k ich samotnej hudbe – so snahou priniesť niečo nové, neopozerané, čo vie vyvolať šok a záujem. Pozrime sa na pár príkladov z poslednej dekády, ktoré stoja zato a inšpirujme sa.

Kanye west – Yeezus

Vydaním albumu Yeezus v roku 2013 započala éra modernej propagácie albumov na začiatku predošlej dekády. Video pre New Slaves bolo premietané na budovách v 66tich mestách po celom svete a Kanye West týmto zaviedol moderný „album launch“ ako event konzumovateľný na verejných priestranstvách a aj na sociálnych sieťach. Okrem tejto udalosti bolo samotné promo pre album veľmi minimalistické keďže bol album cielene vydaný bez coveru a bez rádiových singlov.

kanye-west-new-slaves-projection3 Ako uviesť na trh nový produkt? „The Art of album launch.“

Aphex Twin – Syro

Sme v augustovom Londýne v roku 2014. Na oblohe sa z ničoho nič zjavila žiarivo zelená vzducholoď s nápisom 2014 a ikonickým čiernym logom. Po Reddite, hudobných portáloch a blogoch sa okamžite začínajú šíriť správy. Logo totiž nepatrí nikomu inému ako jednému z najzásadnejších elektronických producentov všetkých čias – Aphex Twinovi. Začína sa debatovať o novom albume a nadšenie je o to väčšie, pretože je to už 13 rokov od vydania jeho posledného. V ten istý deň začínajú ľudia z New Yorku uverejňovať fotky nájdených nových graffiti s jeho logom. Dva dni na to sa na jeho oficiálnom twittri objavuje link s odkazom na Dark Web prístupný len cez prehliadač Tor, na ktorom sa nachádza názov a tracklist albumu. Po prvom dni bolo zaznamenaných viac ako 133k zobrazení. Následne bolo zorganizovaných niekoľko „Listening eventov“ po celom svete až bol nakoniec album v septembri oficiálne vydaný. Po 13tich rokoch čakania tak Aphex Twin konečne oficiálne vydáva album a s touto jedinečnou udalosťou muselo prísť aj jedinečné promo.

artworks-000141973730-2l8eo5-t500x500 Ako uviesť na trh nový produkt? „The Art of album launch.“.   Syro_street_art Ako uviesť na trh nový produkt? „The Art of album launch.“

Wu-Tang Clan – Once Upon a Time in the Shaolin

Siedmy album hip-hopového zoskupenia bol nahratý v tajnosti v priebehu šiestich rokov. Jediná fyzická kópia bola vydaná v roku 2014 a zabezpečená v trezore v Marockom hoteli Royal Mansour. Album bol následne sprostredkovaný na aukciu v roku 2015 a vydražený za rekordné 2 milióny dolárov. K dnešnému dňu ostáva tento album ako najdrahší predaný hudobný počin. Legálnou dohodou je, že album nemôže byť využívaný na komerčné účely do roku 2103, ale môže byť voľne sprostredkovaný a púšťaný na „listening parties“. RZA (leader Wu-Tang Clanu) sa k tomuto počinu vyjadril nasledovne. „Masová produkcia znížila zážitok z hudby a našu schopnosť patrične ju oceniť. Prirodzená hodnota hudby bola zredukovaná na nulu. Súčasné umenie má hodnotu miliónov už len z princípu exkluzivity. Tento album je kúsok súčasného umenia.“

Daft Punk – Random Access Memories

Pred tým než Get Lucky definitívne potvrdilo ich hudobný návrat vo veľkom štýle, samotnému albumu Random Access Memories predchádzala zaujímavá release kampaň, keďže šlo o prvý album po 8 rokoch. Inšpirovaní rocknrollovými plagátmi zo 70tých rokov vystavili v niekoľkých mestách po svete svoje obrovské podobizne v helmách a samotný finálny „launch event“ sa uskutočnil v malom austrálskom vidieckom mestečku Wee Waa s 2100 obyvateľmi, čo stačilo na to aby sa okolo albumu vytvoril ohromný buzz. Najväčší fanúšikovia okamžite kupovali letenky a rezervovali hotelové izby s nadšeným očakávaním čím novým oslnia na nadchádzajúcom albume.

Obrázok1 Ako uviesť na trh nový produkt? „The Art of album launch.“

Obrázok2 Ako uviesť na trh nový produkt? „The Art of album launch.“

BONUS – ako to nerobiť

U2 – Songs of innocence

Na oficiálnom Apple evente v roku 2014 Tim Cook oznámil okrem nového iPhone 6 a prvého predstavenia Apple Watch aj kolaboráciu s kapelou U2 – konkrétne oznámenie nového albumu Songs of innocence s cieľom „dostať ho k čo najväčšiemu počtu ľudí“. Rozhodli sa teda spraviť niečo unikátne a dovtedy nevídané – „vložiť“ album takmer pol miliarde užívateľov do iTunes účtov zadarmo.

Povedať, že toto oznámenie nebolo užívateľmi prijaté kladne, by bolo veľké zľahčovanie. V prvý týždeň si album vypočulo 33 miliónov užívateľov ale negatívna spätná väzba bola okamžitá. Namiesto toho aby zákazníci vnímali album ako dar, ho skôr vnímali ako invazívny ťah a narušenie súkromia ich iTunes účtu. Hudobné portály začali písať o tomto čine ako „horšom ako spam“ a U2 ako o „najnenávidenejšej kapele v Amerike.“ A samotný album po hudobnej stránke tiež dostával pomerne negatívne recenzie.

Ani nie týždeň po oznámení, Apple zverejnil inštrukcie ako album z iTunes vymazať a nasledujúci mesiac sa aj Bono (frontman U2) ospravedlnil za tento ťah.

OBR3 Ako uviesť na trh nový produkt? „The Art of album launch.“

avatar

About Daniel Spišiak

Graphic designer