Proces vydávania albumu býva vcelku komplexný avšak pomerne priamočiary. Okolo albumu sa spraví marketingová kampaň v podobe billboardov a príspevkov na sociálnych sieťach, vydá sa jeden singel, natočí sa videoklip, druhý singel, začnú o nich písať hudobné portály, spraví sa live vystúpenie v nejakej talkshow až sa album konečne zjaví na spotify dostupný pre všetkých na vypočutie. Tento scenár poznáme. Niektorí kreatívnejší hudobníci však pristupujú k releasu albumu ako k ich samotnej hudbe – so snahou priniesť niečo nové, neopozerané, čo vie vyvolať šok a záujem. Pozrime sa na pár príkladov z poslednej dekády, ktoré stoja zato a inšpirujme sa.

Kanye west – Yeezus

Vydaním albumu Yeezus v roku 2013 započala éra modernej propagácie albumov na začiatku predošlej dekády. Video pre New Slaves bolo premietané na budovách v 66tich mestách po celom svete a Kanye West týmto zaviedol moderný „album launch“ ako event konzumovateľný na verejných priestranstvách a aj na sociálnych sieťach. Okrem tejto udalosti bolo samotné promo pre album veľmi minimalistické keďže bol album cielene vydaný bez coveru a bez rádiových singlov.

Aphex Twin – Syro

Sme v augustovom Londýne v roku 2014. Na oblohe sa z ničoho nič zjavila žiarivo zelená vzducholoď s nápisom 2014 a ikonickým čiernym logom. Po Reddite, hudobných portáloch a blogoch sa okamžite začínajú šíriť správy. Logo totiž nepatrí nikomu inému ako jednému z najzásadnejších elektronických producentov všetkých čias – Aphex Twinovi. Začína sa debatovať o novom albume a nadšenie je o to väčšie, pretože je to už 13 rokov od vydania jeho posledného. V ten istý deň začínajú ľudia z New Yorku uverejňovať fotky nájdených nových graffiti s jeho logom. Dva dni na to sa na jeho oficiálnom twittri objavuje link s odkazom na Dark Web prístupný len cez prehliadač Tor, na ktorom sa nachádza názov a tracklist albumu. Po prvom dni bolo zaznamenaných viac ako 133k zobrazení. Následne bolo zorganizovaných niekoľko „Listening eventov“ po celom svete až bol nakoniec album v septembri oficiálne vydaný. Po 13tich rokoch čakania tak Aphex Twin konečne oficiálne vydáva album a s touto jedinečnou udalosťou muselo prísť aj jedinečné promo.

.   

Wu-Tang Clan – Once Upon a Time in the Shaolin

Siedmy album hip-hopového zoskupenia bol nahratý v tajnosti v priebehu šiestich rokov. Jediná fyzická kópia bola vydaná v roku 2014 a zabezpečená v trezore v Marockom hoteli Royal Mansour. Album bol následne sprostredkovaný na aukciu v roku 2015 a vydražený za rekordné 2 milióny dolárov. K dnešnému dňu ostáva tento album ako najdrahší predaný hudobný počin. Legálnou dohodou je, že album nemôže byť využívaný na komerčné účely do roku 2103, ale môže byť voľne sprostredkovaný a púšťaný na „listening parties“. RZA (leader Wu-Tang Clanu) sa k tomuto počinu vyjadril nasledovne. „Masová produkcia znížila zážitok z hudby a našu schopnosť patrične ju oceniť. Prirodzená hodnota hudby bola zredukovaná na nulu. Súčasné umenie má hodnotu miliónov už len z princípu exkluzivity. Tento album je kúsok súčasného umenia.“

Daft Punk – Random Access Memories

Pred tým než Get Lucky definitívne potvrdilo ich hudobný návrat vo veľkom štýle, samotnému albumu Random Access Memories predchádzala zaujímavá release kampaň, keďže šlo o prvý album po 8 rokoch. Inšpirovaní rocknrollovými plagátmi zo 70tých rokov vystavili v niekoľkých mestách po svete svoje obrovské podobizne v helmách a samotný finálny „launch event“ sa uskutočnil v malom austrálskom vidieckom mestečku Wee Waa s 2100 obyvateľmi, čo stačilo na to aby sa okolo albumu vytvoril ohromný buzz. Najväčší fanúšikovia okamžite kupovali letenky a rezervovali hotelové izby s nadšeným očakávaním čím novým oslnia na nadchádzajúcom albume.

BONUS – ako to nerobiť

U2 – Songs of innocence

Na oficiálnom Apple evente v roku 2014 Tim Cook oznámil okrem nového iPhone 6 a prvého predstavenia Apple Watch aj kolaboráciu s kapelou U2 – konkrétne oznámenie nového albumu Songs of innocence s cieľom „dostať ho k čo najväčšiemu počtu ľudí“. Rozhodli sa teda spraviť niečo unikátne a dovtedy nevídané – „vložiť“ album takmer pol miliarde užívateľov do iTunes účtov zadarmo.

Povedať, že toto oznámenie nebolo užívateľmi prijaté kladne, by bolo veľké zľahčovanie. V prvý týždeň si album vypočulo 33 miliónov užívateľov ale negatívna spätná väzba bola okamžitá. Namiesto toho aby zákazníci vnímali album ako dar, ho skôr vnímali ako invazívny ťah a narušenie súkromia ich iTunes účtu. Hudobné portály začali písať o tomto čine ako „horšom ako spam“ a U2 ako o „najnenávidenejšej kapele v Amerike.“ A samotný album po hudobnej stránke tiež dostával pomerne negatívne recenzie.

Ani nie týždeň po oznámení, Apple zverejnil inštrukcie ako album z iTunes vymazať a nasledujúci mesiac sa aj Bono (frontman U2) ospravedlnil za tento ťah.