Určite ste tento týždeň zaznamenali na Instagrame množstvo príspevkov o falošných profiloch svetoznámych fast fashion značiek. Do podvodu boli zatiahnutí giganti ako Zara, Pull&Bear, Reserved či Mohito. Viete, v čom tieto podvody spočívajú a ako táto podvodná stratégia vznikla?
O čom to teda celé bolo…kde bolo, tam bolo…
Celý instagramový podvod spočíval v tom, že bolo vytvorených niekoľko slovenských verzií instagramového účtu každej z vyššie spomínaných značiek. Išlo len o pridanie krajiny za názov značky. Napríklad @názovznačky_slovakia, @názovznačky_slovensko, @názovznačky_sk a podobne. Následne falošné profily vydávajúce sa za oficiálne účty svetoznámych značiek ponúkali za follow a vyzdieľanie poukážky na nákup v hodnote 50 € až 100 €.
Kto s tým prišiel prvý?
V roku 2017 spôsobil americký startupový projekt Sunny Co. Clothing na Instagrame rozruch. Značka spustila na Instagrame kampaň, kde ponúkala za follow a vyzdieľanie ikonickej fotografie, ženy v červených plavkách do feedu s tagom @sunnycoclothing, plavky zadarmo. Z launch kampane malého startupu sa tak stal instagramový virál.
Sunny Co. Clothing stratégia alebo keď je social media marketing príliš úspešný
V priebehu 24 hodín stúpol počet followerov na účte značky zo 7,000 na 750,000 a všetky instagramové feedy Američanov boli zaplnené ikonickými červenými plavkami, podobnými tým, ktoré preslávila Pamela Anderson v Baywatchi.
Značka musela následne svoj pôvodný instagramový účet zrušiť. Tomu predchádzalo niekoľko dôvodov ako množstvo podozrivej aktivity v krátkom čase a hlavne ten, že si ako začínajúci startup nemohli dovoliť rozdať viac ako 740 tisíc plaviek zadarmo.
Avšak, aj po nešťastne úspešnej kampani a zrušenom profile stúpla značke popularita. Hoci to nebolo v najlepšom svetle, aj napriek tomu sa stala virálnou a internet pohltili vtipné memes a tisícky komentárov o tom, ako stratégia značky zlyhala.
Cieľom takejto stratégie bolo nahrnúť na instagramový profil čo najviac reálnych followerov. Títo ľudia prejavili o značku záujem, čo znamená, že sa stali potencionálnymi zákazníkmi.
A predsa len to mohlo byť skončiť úspešne… Značka mohla predsa len získať oveľa viac. Stačilo spraviť jednoduchý krok limitovať počet kusov, ktoré je možné rozdať zadarmo.
Čo sa stane s falošnými profilmi? Zazvoní zvonec a koniec?
Kdeže! Aj po tom, čo nahrnú na profil stovky či tisícky sledovateľov podvod nekončí. Vo väčšine prípadov nastane jeden z dvoch scenárov.
Predaj fake produktov
V prvom scenári sa stane to, že na falošnom profile známej značky sa začnú predávať fake produkty alebo napodobeniny za podstatne nižšie ceny ako v prípade originálu. Nízka cena mnohých zláka ku kúpe a uvádza ich do omylu, že si kupujú originálny produkt.
Zmena témy profilu
V druhom scenári prichádza na scénu kompletná zmena témy a mena profilu. Profil s reálnymi followermi sa predá, následne premenuje a kompletne zmení celé zameranie. Ten, kto si takýto profil kúpi príde rýchlo k reálnym followerom, ktorí môžu byť zároveň potencionálnymi zákazníkmi.
V konečnom dôsledku nezíska nikto poukážku na nákup ani produkt zadarmo, namiesto toho objaví vo svojom feede profil s fake produktmi alebo úplne neznámy instagramový účet.
V súčasnosti túto stratégiu využívajú rôzni podvodníci práve na to, aby mohli profily predávať ďalej s už nazbieranými reálnymi followermi.