Najprv si v skratke povedzme, prečo sú vianočné reklamy úspešné a čo by mali obsahovať:

  1. Vyvolávajú emocionálnu reakciu. Väčšina vianočných reklám nás rozosmeje, rozplače, vyvolá nostalgiu, alebo nás chytí za srdiečko. Kvôli tomu sa o nich toľko rozpráva a sú naozaj nezabudnuteľné.
  2. Rozprávajú o hodnotách značky. Práve vianočné obdobie je správny čas na vytvorenie rovnováhy medzi dvoma cieľmi – predajom a hodnotami značky. Reklamy, v ktorých je skrytý „skutočný význam“ Vianoc, majú tendenciu fungovať lepšie.
  3. Predstavujú hlas a identitu značky. Sprostredkujú ducha spoločnosti, aby oslovili cieľové publikum.
  4. Obsahujú výzvu na akciu. Výzva nemusí mať predajný charakter. V tomto období sú tieto výzvy často iba o tom, že si ľudia majú Vianoce proste užiť. Je to skvelé obdobie na budovanie dôvery a povedomia o značke.

Ale teraz už konečne k veci…

 

John Lewis –  “The Long Wait”  (2011)

Na vianočné reklamy z dielne John Lewis každoročne čaká nespočetne veľa ľudí. Vo všeobecnosti patria medzi najobľúbenejšie a takpovediac spúšťajú aj vianočné obdobie. Z toho dôvodu je naozaj ťažké vybrať si z nich iba jednu, tú najlepšiu.

My sme siahli po klasike z roku 2011. Práve táto reklama spustila ošiaľ ohľadom vianočných reklám John Lewis. Hlavnou postavou je malý chlapček, ktorý sa frustrovane pozerá na hodiny a nevie sa dočkať Vianoc. Pozorovateľ by si myslel, že čaká na darčeky, no v závere sa ukáže, že ho vlastné darčeky skoro vôbec nezaujímajú. Jeho nedočkavosť pramenila z túžby obdarovať svojich rodičov.

Sainsbury’s – “1914” (2014)

Táto reklama odkazuje na udalosť z roku 1914, kedy sa britskí a nemeckí vojaci stretli a uzavreli prímerie v deň Vianoc. Sainsbury’s si spoločne s kráľovskou britskou légiou túto udalosť pripomína prostredníctvom reklamy a oslavuje jej sté výročie. Čokolády sa vtedy predávali v hodnote 1 £ a celý výťažok putoval na charitu pre podporu členov a veteránov britských ozbrojených síl a ich rodín.

Allegro –  “English for beginners/Czego szukasz w Święta?” (2016) 

Veľmi milá reklama z poľskej produkcie, ktorej hlavou postavou je dedko – začiatočník v angličtine. Objedná si učebné pomôcky anglického jazyka, učí sa a zdokonaľuje pri každej možnej príležitosti. Medzi jeho memoračné praktiky patrí napríklad aj lepenie papierikov s prekladom všade, kde sa dá, alebo pozeranie filmov v anglickom jazyku. V závere reklamy zistíme, že sa takto usilovne učil kvôli tomu, aby sa mohol 1 x porozprávať so svojou vnučkou, ktorá býva v Británii.

Kofola – “Zlaté prasiatko” (2003)

 Samozrejme, že sme pri našom výbere mysleli aj na Slovensko. Veta „Nie, nie, ja nemusím, ja už ho vidím!“ je známa snáď každému. Minulý rok táto reklama oslávila 15 rokov a tento rok pokračuje ďalej. Začiatok reklamy je totožný s pôvodnou reklamou z roku 2003, no jej záver sa zmenil. Videli ste už pokračovanie tejto reklamy na Kofolu?

Aké sú vaše obľúbené vianočné reklamy?