Pri menách ako Exploited, Matej Zrebný, Lucy Pug či Gogo sa nejednému siedmakovi či deviatakovi rozžiaria očká. Ich videá pozerajú denne, poznajú ich ako svojich kamošov, vedia, čo si kupujú v Auparku, aké vodítko má ich pes, čo majú položené v izbe na nočnom stolíku… Preto sa niet čo čudovať, že títo influenceri majú na nich vplyv ako hrom. Mnohé značky si moc influencerov uvedomujú a intenzívne s nimi spolupracujú. Jednoducho je to (s)hit tejto doby!

 

Influenceri a známe značky

 

Predstavte si, že pošlete 115 detí vo veku 12-15 rokov do obchodu. Dáte im nákupný zoznam s čokoládou, kolovým nápojom, ľadovým čajom či diárom. Spolu s nimi dostanú aj možnosť vybrať si pre seba ten „pravý“ výrobok. Z regálov na nich vykúka mnoho značiek a každá si praje, aby skončila práve v košíku dieťaťa.

Pri čokoládach na nich nádejne kričí Orion, Milka, Figaro a Schogetten. Čo myslíte, ktorú si uchmatne ruka školáka? Až 82×2 rúk detí zvolí Milku. Dôvodov zvoliť túto možnosť je hneď niekoľko. Vizuálne atraktívny fialový obal, chuť výrobku, či nebodaj cena? Môžeme len hádať! Čo však vieme je, že značka Milka využíva influencer marketing veľmi efektívne a spolupracuje s mnohými známymi tvárami, ako s Matejom Zrebným alebo Gogom. Poďme sa pozrieť na ďalšie voľby mladých.

Presuňme sa k regálu s ľadovými nápojmi, kde vedľa seba stoja značky Bubble Mania, OXO tea coctail a Orange Passion Fruit. Viac ako polovica nakupujúcich, konkrétne 57%, si vybralo OXO tea coctail. Žeby to bolo kvôli tomu, že influencer Zrebný v svojich storkách na Instagrame propaguje, že OXO tea sa rovná nebíčku v papuľke?

Možno si poviete, že je to náhoda a deťom vybrané produkty jednoducho chutia viac. No pri voľbe z ôsmich produktových kategórií žiaci až v šiestich prípadoch uprednostnili produkty, ktoré sú propagované ich obľúbenými youtubermi pred nepropagovanými produktmi.

 

Influencer marketing nemusí vždy fungovať

 

Len pri segmente kolových nápojov a študentských diárov väčšina nakupujúcich siahla po nepropagovaných produktoch. Značka Kofola prekvapivo vyhrala nad Pepsi a Coca Colou propagovaných väčšinou slovenských youtuberov na sociálnych sieťach. Vysvetlením tejto voľby môže byť fakt, že Kofola mala v minulosti veľmi zaujímavé kampane, ako napríklad Fofola, ktoré zaujali práve mladšiu cieľovú skupinu.

Výsledok vyhľadávania obrázkov pre dopyt fofola

Čo sa týka školských diárov, detí najčastejšie spomedzi všetkých siahli po klasickom diári a do úzadia sa dostal youtuberom Gogom propagovaný diár. Jedným z dôvodov môže byť to, že na vizuáli produktu sa nachádza obrovský nápis mena youtubera a deti nechcú byť až takto okato identifikované s daným youtuberom.

 

Každopádne až v 75% prípadov detí uprednostnili propagované produkty. Toto nemalé percento svedčí o vysokej lojalite youtuberov, ktorú si vybudovali v hlavách mladšieho publika. Dané zistenia nie sú fantazijné, ale zistené na základe mojej štúdie, ktorá sa zameriava na zistenie a rozbor vplyvu influencerov na spotrebiteľskú gramotnosť detí v školskom veku. Analýza bola vykonaná koncom roka 2018 v Považskej Bystrici prostredníctvom dotazníkového šetrenia.

 

Fun Fact na záver

 

Deti vo väčšine prípadov nepoužívali klasické názvy youtuberov, ale familiárne pomenovania ako Lucka, Explo či Anička. Z toho môžeme konštatovať, že detí ich berú ako súčasť života a majú k nim naozaj blízko. Preto, ak ste firma, ktorej cieľovka je práve vyššie spomínaná, je na čase aktivovať stratégiu influencer marketingu – rýchlo rastúceho nástroja na získanie zákazníka.