Santa Claus, veselý starček v červenom kabáte, je dnes neodmysliteľnou súčasťou Vianoc. Mnohí si myslia, že práve spoločnosť Coca-Cola stála za jeho vznikom. Aj keď to nie je úplne pravda, Coca-Cola zohrala kľúčovú rolu v tom, ako dnes Santa vyzerá. Tu je 5 faktov, ktoré ste o Coca-Cole a jej marketingových stratégiách možno nevedeli.

Santa Claus – dôležitá súčasť marketingu značky Coca-Cola

Hoci je Santa Claus dnes dôležitou súčasťou Vianoc, jeho príbeh siaha ďaleko pred vznik ikonických reklám Coca-Coly. Postava tohto dobrosrdečného starčeka sa vyvíjala stovky rokov a bola ovplyvnená rôznymi kultúrami, legendami a umelcami. Coca-Cola však dokázala túto postavu pretvoriť a popularizovať spôsobom, ktorý z nej spravil symbol sviatočnej sezóny, ako ho poznáme dnes. Čo však presne stálo za týmto úspechom?

Santa Claus - prvá reklama na Coca-Colu

Coca-Cola nevymyslela Santa Clausa, ale redefinovala jeho podobu

Santa Claus bol známy už predtým, než Coca-Cola začala používať jeho podobu v reklamách. Inšpirácia pre postavu pochádza zo sv. Mikuláša a americký karikaturista Thomas Nast už v 19. storočí vytvoril jeho predchodcu – bradatého muža v kabáte. Skutočný prelom však nastal v roku 1931, keď Coca-Cola poverila ilustrátora Haddona Sundbloma, aby vytvoril reklamu so Santom. Sundblomov Santa bol veselý, priateľský a, čo je kľúčové, oblečený v červenej a bielej farbe, ktoré korešpondovali s farbami Coca-Coly. Tento obraz sa stal ikonickým a definoval Santu, akého poznáme dnes.

Reklama zmenila vnímanie Vianoc

V 30. rokoch 20. storočia nebol Santa Claus univerzálnou postavou Vianoc, ako ju poznáme dnes. Coca-Cola to však zmenila. Reklamné kampane zobrazujúce Santu, ako si užíva chvíľky oddychu pri Coca-Cole, vytvorili silné emocionálne spojenie. Tieto reklamy spájali produkt so sviatočnou atmosférou, čo pomohlo upevniť Coca-Colu ako symbol Vianoc. Zrazu si rodiny na celom svete nedokázali predstaviť sviatky bez „osvieženia od Santu“.

Okrem toho v roku 1942 prišla Coca-Cola s novou postavičkou menom „Sprite Boy,“ ktorá sa po boku Santa Clausa objavovala v reklamách počas 40. a 50. rokov minulého storočia. Sprite Boy, vytvorený rovnakým ilustrátorom Haddonom Sundblomom, dostal svoje meno preto, že predstavoval škriatka alebo elfa. Zaujímavosťou je, že známy nápoj Sprite, ktorý dnes patrí do portfólia Coca-Coly, bol uvedený na trh až v 60. rokoch, teda dávno po jeho prvej reklamnej úlohe.

Sprite-Boy - kamarát Santa Clausa v Coca-Cole

Coca-Cola vytvorila jedny z prvých globálnych marketingových kampaní

Kampane so Santom neboli určené len pre americké publikum. Coca-Cola rozšírila svoje reklamy do celého sveta a s nimi aj obraz Santu. Reklamy boli lokalizované, aby oslovili rôzne kultúry, no základná podoba Santu zostala univerzálna. To umožnilo Coca-Cole preniknúť na nové trhy a vytvoriť silnú globálnu značku spájanú s radosťou a sviatočnou atmosférou.

Haddon Sundblom a jeho Santa boli založení na skutočných ľuďoch

Haddon Sundblom sa inšpiroval svojím priateľom a susedom Louom Prentissom, ktorý mu bol modelom pri tvorbe prvých kresieb Santa Clausa. Po Prentissovej smrti Sundblom pokračoval vo vytváraní Santu pomocou vlastného odrazu v zrkadle. Aj keď sa na postave podieľala dávka fantázie, základom bol reálny človek – čo dodalo reklame autenticitu.

Fanúšikovia si jeho ilustrácie nielen obľúbili, ale tiež ich dôkladne sledovali. Ak sa na obrazoch čokoľvek zmenilo, neváhali písať priamo spoločnosti Coca-Cola. Raz sa napríklad stalo, že Santa mal na opasku pracku umiestnenú na opačnej strane – pravdepodobne preto, že Sundblom kreslil podľa vlastného odrazu v zrkadle. V inom roku zmizol z prsta Santa Clausa snubný prsteň, čo vyvolalo otázky: „Kam sa stratila pani Clausová?

Santa Claus v Coca-Cole

Coca-Cola a Santa Claus – dokonalý príklad „emotional branding“

Jedným z dôvodov, prečo je spojenie Coca-Coly a Santa Clausa také úspešné, je využitie emocionálneho marketingu. Santa bol zobrazený ako milujúci, štedrý a šťastný – hodnoty, ktoré Coca-Cola chcela sprostredkovať aj svojím produktom. Táto marketingová stratégia pomohla vytvoriť silný emocionálny vzťah so zákazníkmi a upevniť ich lojalitu k značke.

Santa Claus – silná marketingová zbraň Coca-Coly

Aj keď Coca-Cola nevymyslela Santa Clausa, jej vplyv na jeho modernú podobu je nepopierateľný. Reklamné kampane spoločnosti nielenže zmenili Santu na ikonu, ale ukázali aj silu marketingu, ktorý dokáže prepojiť značku s emóciami. Dnes, viac než 90 rokov po prvých reklamách so Santom, Coca-Cola zostáva neodmysliteľnou súčasťou vianočných sviatkov a dokazuje, že dobrý príbeh má moc pretrvať mnoho generácií.

Zdroj: https://www.coca-colacompany.com/about-us/history/haddon-sundblom-and-the-coca-cola-santas