Content marketingDigitálny marketing

Písanie je o zvyku: 6 zvykov dobrého copywritera!

Autor: 9. marca 2020 No Comments
6-zvykov-copywritera

Chystáte sa rozbehnúť vlastný blog? Vyhoreli ste v šialenom tempe agentúry? Ak máte problém s aktívnym písaním a v práci alebo doma radšej prokrastinujete ako pracujete, máte problém!

Mnohí mladí autori žijú v predstave, že dnes už predsa písať dokáže každý! Ak ste jedným z nich, musím vás sklamať. Písanie totiž vôbec nie je jednoduchou záležitosťou. A často ani bezduchou zábavou. Práve naopak! Vyžaduje si disciplínu a húževnatosť, no najmä prax. Ako sa teda prinútite písať na dennej báze?

giphy Písanie je o zvyku: 6 zvykov dobrého copywritera!

#1 Vedeli ste, že… ?

Charakteristickou črtou dobrého copywritera je kuriozita. Preto by ste sa mali zaujímať doslova o všetko! Kto vyhral poslednú Nobelovú cenu za mier? Aký zaujímavý film ide práve v kinách? Ktorý výživový doplnok Slováci nakupujú najviac? Aká je dotácia na domy energetickej hodnoty A0? A čo takto na solárne panely? Ako si najefektívnejšie vybieliť zuby na organickej báze? A tak ďalej…

Začínate pondelok small talkom s kolegami o tom, čo nové sa udialo za 48 hodín počas víkendu? Určite od nich získate jednu, možno dve užitočné informácie o danej udalosti, ktorá otriasla svetom. Všetko ostatné sú však len dohady. Google je oáza neobmedzených informácií. Všetky pre vás neznáme informácie si preto vždy dohľadajte sami! Každý dobrý kopík má závideniahodný všeobecný prehľad.

Takýmto spôsobom nasajete čo najviac užitočného materiálu a možno prídete na niekoľko nových kreatívnych ideí. O tom, ako vaše ojazdené auto premeníte na inteligentné vozidlo triedy A++. Ako adekvátne uskladniť vaše sezónne drevo. Alebo aj to, aký babský recept zaberie na opuchnuté nohy z kancelárskej stoličky.

#2 Čítajte každý deň

 

Čítajte, čítajte, čítajte!

 

Čo najviac a čo najrôznejšie literárne druhy, žánre a témy. Politika, spoločnosť, ekonómia, kultúra. Jednoducho všetko. Samozrejme, nemali by ste vynechať ani mimoriadne užitočnú literatúru z fachu, teda knihy o marketingu a reklame.

Nielen internet je zdrojom mnohých užitočných informácií. Pamätáte si ešte staré dobré knihy, časopisy či letáky? Tie váš mozog stimulujú úplne odlišným spôsobom ako prehliadanie virtuálnych stránok v Googli. A navyše, podnecujú našu chuť písať, nemyslíte?

Vždy, keď vidím dobre napísaný článok, knihu či stĺpček, túžim niečo podobné napísať aj ja. Čítanie je mekkou každého kopíka a poskytuje palivo pre váš mozog! Kvalitne napísaný článok sa dobre číta a kvalitné čítanie vedie k lepšiemu písaniu.

giphy Písanie je o zvyku: 6 zvykov dobrého copywritera!

#3 Píšte denne

No a pomaly ideme do tuhého! Písanie je o zvyku. Áno, je to presne tak. Asi to už bude znieť celkom otrepane. Pravdou však je, že ak chcete byť dobrým copywriterom, blogerom, spisovateľom či scenáristom, musíte trénovať každý jeden deň. Veď ani najlepší zlatý olympionik nevyhral vo svojej disciplíne z dňa na deň, či vari áno?

Raz mi moja docentka na vysokej škole povedala, aby som si po pozretí každého jedného filmu vždy napísala krátku anotáciu, o čom bol. Alebo akúkoľvek zaujímavú myšlienku, claim alebo slovnú hračku z bežného života. Ako správny študent som to považovala z totálne zbytočné. S odstupom času však viem, že to malo svoj význam.

Takýmto jednoduchým „minútkovým“ cvičením som si vycibrila písané slovo. Moje myšlienky som potom na virtuálny papier sprostredkovala omnoho kultúrnejšie a jednoduchšie. Každú jednu kreatívnu ideu či návrh na blog by ste si mali zapísať do vášho diára. Nikdy neviete, kedy sa vám nápad na predaj bieliacej zubnej pasty či kreatívna idea ako predať profesionálne upratovacie služby do domácností môžu zísť, či nie?

create Písanie je o zvyku: 6 zvykov dobrého copywritera!

#4 Dodržiavajte termíny

Príprava na písanie dlhších článkov si vyžaduje čas a náležitú prípravu. Ak máte napísať jeden článok mesačne, ste v pohode. Čo však, v prípade, že by ste ich mali vyprodukovať povedzme takých 40 – 50 mesačne? V tom prípade už potrebujete mať dokonale zvládnutý time management hodný vysoko postaveného manažéra. Niekomu postačí klasický kalendár, no my, ľudia z roku 2020, sme zvyknutí využívať profesionálnych pomocníkov – aplikácie.

Organizácia práce a dodržiavanie deadlineov by mali byť navždy zapísané v desatore každého copywritera! Podobne ako hodiny, kedy ste počas dňa najproduktívnejší, aby bola práca vaša práca vysoko efektívna. Veď si tento článok posuniem „len“ na poobedie. Alebo „len“ z piatku na pondelok. Dopíšem si ho na konci mesiaca. Jeden článok navyše mi predsa nezaberie celý deň. Bežné výhovorky každého z nás. Čo však môže spôsobiť nedodržanie deadlineu?

giphy Písanie je o zvyku: 6 zvykov dobrého copywritera!

Viac nespravených taskov znamená prácu navyše v daný deň, mesiac, polrok. Preto musí byť písanie za každých okolností kontinuálne. Ak nie je, na rad prichádzajú problémy! Čím viac zanedbanej práce, tým viac energie a času budete potrebovať na jej dobehnutie.

Ako byť teda produktívny a efektívne pracovať? O tomto som vám už písala v mojom blogu 6 zvykov vysoko efektívnych ľudí. Ja sa však takmer vždy spolieham a riadim obľúbenou technikou nielen marketérov – 🍅technikou Pomodoro!🍅

25 minút práca + 5 minút prestávka

po každých 4 hodinách prestávka 20 minút

#5 Nenechajte sa rušiť

Všetci dobre vieme, že staro – nový trend open spaceov nebolo možné zadržať. Je to ideálny spôsob, ako rozvíjať kreativitu celého tímu pri tvorbe marketingovej kampane. Avšak, všetci kopíci mi asi dajú za pravdu, že pokiaľ sa ide o sprostredkovanie ich myšlienok a textov na papier, potrebujú sa maximálne sústrediť. A to si vyžaduje ticho a pokoj. Práve preto milujeme čaro uzatvorenej spoločnosti slúchadiel či home officu.

Rovnako je to i s využívaním sociálnych médií, prezeraním stránok e-shopov a iných rozptýlení. Uistite sa preto, že vás počas písania nebude nič vyrušovať. Mobily si dajte na tichý režim, vypnite si upozornenia na sociálnych sieťach a je jedno či fyzicky alebo mentálne sa odseparujte od svojho okolia. Takto vám vaša práca pôjde od ruky a bez najmenších problémov.

social-media Písanie je o zvyku: 6 zvykov dobrého copywritera!#6 Doprajte si day off

Spomenula som síce, že písanie by malo byť kontinuálne a najlepšie je písať denne. Čo však robiť v prípade, že nám dochádza palivo a naša kreativita je na minime? Čas na psychohygienu!

Počas takejto pauzy by ste sa mali zamerať na činnosti a aktivity, ktoré vôbec nesúvisia s vašou prácou. Zájdite do hôr na tour alebo dobrú zimnú lyžovačku. Oddýchnite si pri mori. Zájdite do kina, múzea či na výstavu. Alebo si zahrajte playko či Scrabble. Výber už v tomto momente ponechám na vás!

Čo zvyknete pre zlepšenie vašej práce robiť vy? To isté, čo ja? Alebo pre mňa máte nejaký užitočný hack?

avatar

About Mária Horváth

Copywriter