Existuje množstvo značiek, ktoré v podstate predávajú to isté. Ako sa teda odlíšiť, aby si zákazník kúpil váš produkt? Práve pre tieto účely slúži v marketingu reklama. Avšak, vytvoriť dobrú reklamu nie je vôbec jednoduché. Ako na to? V tomto článku vám prinášame pár užitočných rád, ktoré by reklama mala spĺňať.
Nápad
Hlavnou funkciou reklamy nie je ani tak samotný predaj produktu, ale snaha dostať vašu značku do mysle a povedomia zákazníkov. Musíme si však uvedomiť aj to, že ak potencionálni klienti uvidia vašu reklamu 10-krát v televízií, to ešte neznamená, že si váš produkt budú aj kupovať. Mali by ste sa preto zamerať na vytvorenie dobrého nápadu, insightu, niečo s čím si váš produkt budú ľudia spájať.
Kreatívnosť
Samotný nápadom ale nestačí. Čím účinnejšie spojenie docielite, tým lepšie. Ak napríklad povieme Treska, čo vám napadne ako prvé? Väčšina ľudí si ju spojí s tým, že sa konzumuje s dvomi rožkami. Ak sa vás niekto opýta, aká značka ako prvá vám napadne pri slove Vianoce, čo odpoviete? Vianoce si ľudia spájajú s Coca-Colou. A to by ste mali docieliť aj vy, aby si ľudia vašu značku spájali s nejakou asociáciou. Inšpiráciu získavajte pokojne z každodenného života, sledujte ľudí na ulici ako sa v určitých situáciách správajú, sledujte svoju rodinu a kamarátov a využite to!
Pozitívnosť
Ak ste už niekedy počuli výrok „Aj zlá reklama je reklama“, ste tu správne. S týmto výrokom sa rozhodne nestotožňujeme. Vy si naň samozrejme môžete vytvoriť vlastný názor. Pamätajte na to, že reklama vám urobí meno a ľudia o vás budú hovoriť. Čo sa týka zlej reklamy, úplne logicky, v zlom. V mnohých prípadoch sa môže stať, že prestanú u vás nakupovať, už len kvôli zlej reklame. A to rozhodne nechcete!
Príbeh
Reklama by mala hovoriť príbeh. Tak napríklad také filmy. Pozeráme ich primárne kvôli príbehom, nie kvôli hercom a efektom. Rovnako by ste tak mali pristupovať aj k reklame. Nezabúdajte však, že kým film trvá približne 120 minút, vaša reklama by mala mať maximálne 30 sekúnd. Počas týchto 30 sekúnd by ste mali zaujať, poukázať najmä na benefity a vyzdvihnúť pozitíva vašej značky.
Emócie
Tento bod sa spája so všetkými spomenutými. V každom jednom bode by ste mali použiť emócie. Nielen pri vytvorení reklamy alebo pri jej výpovednej hodnote, ale aj pri vyjadrení toho, čo by mala v zákazníkovi zanechať.
Emócie by mali veľmi úzko súvisieť s vaším produktom. Prečo je tento bod dôležitý? Určite ste už postrehli reklamy na rôzne technické veci určené pre mužov, no na billboarde ste uvideli nahú ženu. V tomto prípade ide o vyvolanie expresívnej reakcie – pobúrenia. Pri vytváraní reklamy sa preto poraďte s ostatnými členmi vášho kreatívneho tímu a pokojne urobte A/B testovanie. Uvidíte, že vám to pomôže. Máme pre vás aj jeden tip. Vtipnú reklamu si zapamätá viac ľudí.
Hudba a copywriting
Vizuál reklamy samozrejme podporíte adekvátnou hudbou a textom. Jednoduchý slogan povie omnoho viac, ako množstvo textu, ktorý si zákazník ani len nebude pamätať alebo nestihne prečítať. Dobrou hudbou zase docielite práve tú emóciu, ktorú chcete a zapamätateľnosť.
Prekvapenie a klamstvo
Čo by mohlo vytvoriť dobrý dojem na zákazníkov? Prekvapte vášho zákazníka! Dajte do reklamy niečo, čo nebude čakať, pričom sa pozastaví a bude nad tým rozmýšľať. Nakoniec si určite povie WOW, toto je super!
Na druhej strane, čo by v zákazníkovi mohlo zanechať zlý dojem, je klamstvo. Ak je váš produkt naozaj taký skvelý a nikde inde ho nenájde, povedzte mu to, aby si kúpil ten váš. Za žiadnych okolností však zákazníka neklamte. Možno si váš produkt na základe klamstva prvýkrát kúpi, ale nabudúce si už vyberie vášho konkurenta.
Spojením týchto síce jednoduchých, no o to efektívnejších krokov docielite u zákazníka práve to, čo chcete. Váš produkt a značku si zapamätá, bude o ňom hovoriť druhým, kúpi si ho a v prípade, že si ho pri každej ďalšej situácií kúpi znova, o to lepšie.